Uit onderzoek van de Staatsloterij blijkt dat Hazes' voetbalhit "Wij houden van Oranje" bij meer mensen het oranjegevoel oproept dan het volkslied.
Bijna de helft van de Nederlanders komt spontaan in oranje sferen als de meezinger van de overleden volkszanger door de boxen schalt. Het Wilhelmus moet het doen met een tweede plaats, vlak voor de klassieker Oranje Boven, die het vooral goed doet onder ouderen. Dat het Wilhelmus het aflegt, kan te maken hebben met de geringe kennis van de tekst van het volkslied.
Slechts zestig procent kent het eerste couplet uit zijn hoofd. De overige veertien kennen maar drie op de tien mensen gedeeltelijk. Vooral Brabanders, Limburgers en randstedelingen kunnen het Wilhelmus slechts playbacken.
In het Noorden en Oosten en onder ouderen is het lied beter bekend.
André Hazes doet het ook zonder zijn muziek goed als boegbeeld. Samen met Johan Cruijff vertegenwoordigt hij het oranjegevoel het best, gevolgd door Marco van Basten en Frans Bauer. Als nationaal symbool staan tulpen, klompen en molens nog altijd het hoogst op de lijst. Concurrentie komt vooral van de bitterbal, die door de helft van de Nederlanders als de meest oranje snack wordt gezien.
De meest oranje stamppot is hutspot. Een op de vijf mensen hangt komende woensdag het roodwitblauwe dundoek uit. Veertig procent van de Nederlanders wil op 30 april een rommelmarkt of vrijmarkt bezoeken, een vijfde doet niets speciaals en geniet van de extra vrije dag. Koninginnedag zorgt ook voor ergernis. De meeste Nederlanders storen zich aan dronkaards, rommel op straat en het gebrek aan wc's bij evenementen.
Aan het onderzoek van de Staatsloterij deden 4088 mensen mee.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten