24 januari, 2008

"Google-generatie is een mythe"

Niet alleen jongeren zijn ongeduldig
Jongeren die opgroeien met het internet kunnen snel informatie van het web plukken en kritisch verwerken. Zo gaat het verhaal over de 'Google-generatie'. Alleen, dat verhaal blijkt niet te kloppen. Britse onderzoekers komen tot de conclusie dat geboren internetjongeren niet zo IT-vaardig zijn en dat ze informatie oppervlakkig verwerken.
De uitgebreide studie werd uitgevoerd door het CIBER-researchteam van University College London, in opdracht van de British Library. De onderzoekers wilden weten of de zogenaamde Google-generatie op een andere manier kennis vergaart en door het leven gaat.
Wie zijn ze?
Een Google-jongere is geboren na 1993 en groeide op met de muis in de ene hand en het toetsenbord in de andere. De Google-generatie gaat eerst op zoek naar informatie via de zoekmachine Google, niet in een boek of bibliotheek.
Dat deel van de mythe rond de Google-generatie klopt in elk geval. De Google-jongere grijpt voor opzoekwerk zoals gedacht onmiddellijk naar het internet en een zoekmachine in het bijzonder.
Maar het onderzoek prikt een aantal andere veronderstellingen door. Zo gebruikt de Google-generatie inderdaad de computer intensief, maar niet altijd even vaardig. Jongeren kunnen bijvoorbeeld wel allemaal surfen en een tekst invoeren, maar niet per se veel meer op hun computer. Ze zijn ook niet meer online dan oudere surfers.
Het moet snel gaan

Het is ook niet zo dat alleen de Google-generatie informatie in hapklare brokken wil - en liefst snél. De onderzoekers komen tot de conclusie dat "ongeduld bij het zoeken en navigeren en een zerotolerantie voor alle vertragingen bij het zoeken naar informatie" de norm voor iedereen is geworden. Van studenten tot professors toe. "De samenleving vervlakt", weten de CIBER-wetenschappers.
Wat zeker niet klopt, is dat jongeren van de Google-generatie experts zijn in het zoeken. "Dit is een gevaarlijke mythe", zegt het onderzoek. "In de afgelopen 25 jaar is er geen verbetering (of verslechtering) van de informatievaardigheden van jongeren."
De onderzoekers zijn vooral bezorgd dat jongeren zich niet afvragen of informatie op het internet waar is of niet: "Weinig tijd wordt gestoken in het evalueren van informatie, noch voor relevantie, accuraatheid of autoriteit."

Jamie Biesemans21 januari 2008 Bron: ZDNet

Geen opmerkingen: