07 juli, 2009

Gelooft u dat u het aankunt?

Een goed idee en een zak geld, meer hebt u niet nodig om een onderneming te starten. Maar starten is één ding, volhouden is iets anders. Het Amerikaanse ondernemersblad Inc. (http://www.inc.com/) stelt zes prangende vragen aan aspirant-ondernemers.
Gelooft u dat u het aankunt?
Gelooft u werkelijk dat u de vaardigheden, energie, het kapitaal, de mensen en kennis bezit om te ondernemen? ‘Ik geloof dat ik alle middelen heb die ik nodig heb, en dit zijn ze' moet het mantra zijn, niet ‘ik weet zeker dat ik het kan' en dan een punt.

Kunt u anderen teleurstellen?
U neemt niet alleen zelf een risico, ook investeerders en uw naasten nemen een (financiëel) risico wanneer u een onderneming start. Het is erg pijnlijk als u hen teleur moet stellen. Businesspsycholoog Leslie Mayer vertelt over een jonge ondernemer die geld had geleend van zijn vader, die het niet breed had, en zich hier zo schuldig over voelde dat hij zijn bedrijf voor veel te weinig geld wilde verkopen om hem terug te betalen.

Hoe gaat u om met tegenslagen?
Als u lacht, dan lacht uw bedrijf mee. Wanneer u huilt, raakt de hele onderneming in een depressie. Mayer raadt aan uzelf grondig te bestuderen door aan anderen in uw omgeving te vragen hoe u hebt gereageerd op moeilijke situaties: "Wanneer u het type bent dat zich terug moet trekken als het tegenzit, dan kunt u niet goed ondernemen."

Bent u eigenlijk niet gewoon een uitvinder?
Een nieuw product verzinnen is een stuk gemakkelijker dan het daadwerkelijk in productie en op de markt brengen daarvan. "Productie is een teamsport", vindt Mike Drummond, mede-eigenaar van Inventors Digest. "Uitvinders snappen dat niet, ondernemers wel." Dus bent u meer een professor Barabas dan een Richard Branson? Haal er dan op zijn minst een zakenpartner bij die het wél snapt."

Bent u bereid uw onderneming te verlaten?
‘Ik heb geen exit strategie nodig, want ik ga nergens heen'. Klinkt stoer, maar het kan zo zijn dat u als oprichter van uw onderneming behoorlijk in de weg gaat zitten. Zeker wanneer uw bedrijf hard groeit heeft u niet genoeg tijd om de benodigde leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen. Bedenk of in zo'n geval uw ‘kindje' uit handen kunt geven.

Als u in de spiegel kijkt, ziet u dan een ondernemer?
Als dat zo is, en u start om deze reden een bedrijf, pas dan op. Typische ondernemerseigenschappen als lef, doorzettingsvermogen en creativiteit blijken weinig te doen te hebben met het succes van een ondernemer. Rober Baum, professor of entrepreneurship aan de Universiteit van Maryland: "Zulke persoonlijke factoren zijn minder belangrijk dan externe factoren zoals de economie, de tijdsgeest en veranderingen in een bedrijfstak. Het is waanzin om het succes van een onderneming te voorspellen aan de hand van het karakter van de ondernemer."
(Arjan van Bijnen)

Geen opmerkingen: