26 juli, 2011

Hoe overleef ik het eerste jaar?

Hoe overleef ik het eerste jaar?: "

Donderdagmiddag sprak energieondernemer Igor Kluin op het FDYE startersevent een column uit over het overleven van het eerste jaar. Onderstaand vind je de tekst.

Hoe overleef ik het eerste jaar?

Gekke vraag eigenlijk. Hoezo, ‘hoe overleef ik het eerste jaar’. Gewoon, door niet te stoppen lijkt me!? Ja, dat klinkt wat flauw natuurlijk, maar ik snap het gewoon niet. Hoe kun je nou in je eerste jaar failliet gaan??

Ik zal het nog wat stelliger zeggen: als je in het eerste jaar failliet gaat, dan is dat maar beter ook. Gewoon niet meer tijd aan verdoen, wees blij dat je er zo snel achter bent gekomen: jij bent geen ondernemer. Kun je weer gewoon lekker terug naar je baan als manager ergens in een veilige toren. Of naar je ‘ mooie functie bij het ministerie’. Wie weet nemen je ze je nog terug joh, als je echt snel bent… Echt, wees blij dat je geen langzame ondernemingsdood bent gestorven. Dit was niet voor jou. Move on. Of liever… step back…

Ja sorry hoor, maar ondernemers gaan niet failliet in het eerste jaar. Blinde dromers misschien. Of managers. Of ambtenaren. Maar een ondernemer niet.

Slecht voorbereid

Natuurlijk, het eerste jaar loopt volledig anders dan je gepland had (net als alle daarop volgende jaren overigens), maar dat wist je van tevoren. Kun je overal lezen en zal elke ondernemer je vertellen. En ja, je gaat waarschijnlijk geld tekort komen, net op een lullig moment. Maar ook dat was een gegeven. Dus ook daar heb je al wat ideeën over. Toch?

Als je failliet gaat in het eerste jaar, wist je echt totaal niet waar je aan begon. Dan heb je je slecht voorbereid. Niet nagedacht, alleen maar gedroomd. Van je eigen restaurantje met die mooie glimmende koffiemachine. Van die mooie BMW 5 (met 18” velgen). Van je logo in neon. Of van je visitekaartje met daarop ‘directeur’. Maar niet over waar het om draait: de business. En… extra geld.

Want daar komt een faillissement simpelweg op neer: te weinig geld. Je hebt teveel uitgegeven of te weinig verdiend. That’s it. Maar wat erger is: het lukt je blijkbaar niet om ergens een beetje extra geld vandaan te krijgen. Het lukt je niet om je hypotheek te verhogen of om je vader, je moeder, je opa, je tante, je schoonvader, je buurman, je vorige baas, je ex of je huidige man of vrouw te overtuigen waarom er toch nog wat extra geld in jouw bedrijf moet.

Bijna failliet

En dat is het echte slechte nieuws. Want zoeken naar geld, binnen of buiten je bedrijf is waar het om draait als ondernemer. Of het nu gaat om gaten in de markt, extra omzet bij je bestaande klanten of om het zoeken naar investeerders: geld zoeken is jouw talent. Geld dat wegloopt, geld dat naar je toekomt of geld dat stilstaat. Jij ziet het met de ogen in je rug. Dus als het jou niet lukt, om, vers uit de startblokken, in dat eerste jaar, dat kleine beetje extra geld te kunnen vinden, dan was het toch nooit goed gekomen. Zoals ik al zei, wees blij dat je zo snel uit je lijden bent verlost.

Ik ben zelf gelukkig nog nooit failliet gegaan. Maar ik heb de bedrijfsdood wel zo’n vijf keer in de ogen gekeken. De afgelopen vier jaar, elk jaar weer. Elk jaar, weer bijna failliet. En ik sta hier nu een beetje te verkondigen hoe het allemaal zit, alsof ik alles weet. En ja, met Qurrent gaat het nu heel goed. Maar de realiteit is dat het ook heel makkelijk anders had kunnen lopen. Ik ben echt elk jaar, door steeds andere oorzaken, keer op keer door het oog van de naald gekropen. De grens tussen ‘over de bodem heen scheren’ of ‘er op te pletter slaan’ is echt heel erg dun geweest.

Gunnen

Waarom ik dan toch niet failliet ben gegaan? Ik kan een stoer verhaal ophouden over kracht, volharding, doorgaan en dat soort heroïsche teksten. Maar weet je wat mij uiteindelijk keer op keer gered heeft? Gunnen.

Een van mijn beste vrienden gunde mij in het donkerste diepe dal 50.000,- euro. En een manager bij een grote onderneming gunde mij een paar ton lening. Een ambtenaar gunde mij een mooie opdracht. En diezelfde ambtenaar gunde mij vervolgens extra tijd omdat we het helemaal niet voor elkaar kregen. Iemand gunde mij een ontmoeting met premier Balkenende om mijn bedrijf te promoten. De Postcode Loterij gunde mij het geld en de exposure om mijn wilde ideeën over duurzame energie kansrijker te maken. En mijn partner gunde mij alle tijd en energie die ik nodig had om vol te houden. Echt, al mijn reddingen werden mij gegund.

Kortom, ‘hoe overleef je het eerste jaar?’ Ten eerste: doe je huiswerk. Meer woorden ga ik daar niet aan vuil maken. Want veel belangrijker is het volgende:

Doe iets goeds, en meen wat je doet.

Dan gunt de hele wereld jou alles. Ook dat 2e, of 3e, of 4e beetje extra geld.

Failliet ga je niet omdat die ene klant niet wilde betalen. Of omdat de gemeente te traag was met je vergunning. Of omdat de economie ineens erg tegen zit.

Failliet ga je omdat jij niemand meer kunt overtuigen.

Failliet ga je omdat je ergens tegen iemand aan loopt, die het jou niet meer gunt.

Dus: be nice. En meen wat je doet. Dan komt het goed. Het is je gegund!

Geen opmerkingen: