10 mei, 2012

Internet van dingen

Uit een heel grijs verleden bij NUON, kan  ik mij nog herinneren dat er toen al sprak was dat internet niet alleen maar PC's zou verbinden, maar dat over een  paar jaar (we praten over 1990) ook koelkasten, auto's en wat niet al onderling zouden communiceren via Internet.
Voor de goede orde, we waren toen net bezig om internet via de kabel te introduceren, bestond gewoon nog niet. Alleen een 64k lijn van KPN dan wel een ISDN lijn van 128k. Wow, daarmee verlies je het tegen auto's die al meer dan 100 km p/u rijden (grapje). Er is vanaf die tijd veel gebeurt. Internet via de kabel is gemeengoed geworden, glasvezel ligt al op veel plaatsen, mobiel internet heeft echt de toekomst, cloud computing is echt doorgedrongen en mijn koelkast weet precies dat de karnemelk op is en geeft dat keurig door aan mijn Appie app.
Eng? Alleen als je het zelf eng vindt.Je mobiele telefoon weet precies waar je bent, TomTom volgt je op de voet, Foursquare geeft redelijk nauwkeurig aan waar je je bevindt en ga zo maar door. Internet is niet meer weg te denken  uit ons dagelijks leven. Ik maak me er niet zo druk meer over. als je alles al hebt meegemaakt vanaf de C64 tot virtual reality, van 3D tv tot Sport7, dan schrik je niet meer zo gauw. Weet je, eigenlijk ben  ik benieuwd wat de toekomst brengt. auto's die zelf de weg vinden? Zijn er al, pratende benzine pompen, oud nieuws, 3D printers, oud nieuws, robot chirurgen, zijn er al. wie wordt de nieuwe Willie Wortel?

Geen opmerkingen: