03 april, 2007

Who the fuck is oud?


Dat de oudere nooit meer van merk wisselt, is onzin. Ook zeventigjarigen proberen nog altijd nieuwe producten en merken. Toch spelen nog weinig ondernemers in op de toenemende vergrijzing. Zelfs de KRO, toch gewend aan een oudere doelgroep, sneed zich in de vingers door de komedie ´Toen was geluk heel gewoon´ te schrappen. Een storm van protest van oudere kijkers bracht de omroep tot inkeer. De boodschap is duidelijk: ouderen laten zich niet meer in een hoekje zetten, én vormen een interessante doelgroep voor marketeers. Zo is er plots vraag naar een hippe rollator. De designmanifestatie Rollator, De Nieuwe Generatie toonde al talloze eigentijdse modellen, zoals de Harley-achtige Easy Roll’ator. Voor grotere afstanden is er de Scoot7, de Smart onder de scootmobielen. “De oudere van nu is niet meer die van vroeger. Het gaat nu om de genietende, onafhankelijke oudere”, zegt directeur Gertjan van Olst van Prominent Zitcomfort, maker van de Scoot7. Waar ons land momenteel 5,3 miljoen 50-plussers telt, zijn dat er in 2020 naar verwachting 6,7 miljoen, ofwel 40 procent van de Nederlanders. Al die senioren hebben doorgaans een leuk inkomen, maar vooral een flink vermogen. Volgens het CBS is het gemiddeld vermogen van 55 tot 64-jarigen 41.600 euro. Dat geld gaat rollen en niet alleen voor klassieke seniorenproducten. Vooral auto’s, vakanties en cadeaus voor de (klein)kinderen zijn geliefd. Ouderen veranderen net zo makkelijk van merk als jongeren, maar volgens een andere logica.
Rationaliteit hoort bij vijftigplusmarketing: de nadruk ligt op functionaliteit, niet op creativiteit. Goed voorbeeld is de nieuwe Siemens Gigaset E150, een telefoon met grotere toetsen en speciale alarmknop. Rationeel is echter niet emotieloos. Veel senioren zijn gevoelig voor associaties met verbondenheid, wat de Rabobank succesvol beproefde met zijn generatiehypotheek. Service is ook belangrijk. Beleefde en deskundige werknemers maken het verschil. Gouden tip: zorg dat een deel van uw personeel zelf senior is.
Waar liggen nog meer kansen voor ouderen?
Starten vanuit een uitkering. Dat is hét alternatief voor ouderen die moeilijk aan een baan komen, vindt het CWI. En er zijn nog meer redenen voor ouderen om een eigen zaak te beginnen. 45-Plussers zijn misschien te duur voor de arbeidsmarkt, maar dragen een flinke dosis ervaring met zich mee. Uw grijze haren wekken direct vertrouwen bij klanten.
Bovendien kunnen de kinderen van 50-plussers ondertussen best hun eigen geld verdienen. Dus financiële risico´s nemen, heeft minder dramatische consequenties. Of wat dacht u van een motor van de zaak? Perfecte oplossing voor de midlifecrisis. Achter de begonia´s zitten kan altijd nog.


Tekst Louis Hoeks, Roelofs & Fee Naaijkens

Geen opmerkingen: