18 maart, 2009

Microkredietloket

Metaalbewerker Gerrit van Etten uit Oosterhout kwam door een depressie thuis te zitten. "Ik kon mijn ei, mijn creativiteit niet kwijt in serieproduktie.

Ik liep vast." 

Nu, bijna vijftig jaar, staat hij voor een nieuwe fase in zijn leven. Hij start zijn eigen onderneming Ger-Deco, een ontwerpbureau voor meubels en verlichting. "Dat idee heb ik al drie jaar. Maar financieel had ik de boel nog niet op een rijtje, ik zocht ondersteuning voor negenduizend euro."

Van banken naar Kamer van Koophandel en weer terug. Het beslissende duwtje kreeg Van Etten niet. Tot zich begin dit jaar het nieuwe Microkredietloket aandiende, een samenwerking van KvK, REWIN, Stichting Brainz en de vijf grote West-Brabantse gemeenten, waaronder Moerdijk. Landelijk heeft het ministerie van Economische Zaken samen met vier grote banken vijftien miljoen euro beschikbaar om startende of doorstartende ondernemers met een vraag naar een microkrediet van maximaal 35.000 euro te begeleiden en te ondersteunen. Na beoordeling regelt het landelijk fonds Qredits de financiering. 

Van Etten kwam in contact met projectleider Henk Ras van Brainz die tweewekelijks in het gemeentehuis loket houdt. Ras: "Het was appeltje eitje. Het businessplan zag er al goed uit. We zijn met vijftienduizend euro alleen wat hoger gaan zitten dan deze ondernemer van plan was. Dat geeft meer armslag." Binnen drie dagen was Gerrit van Etten beginnend ondernemer. Zijn werkplaats en showroom gaan op 24 maart open. Peter Princen van Rewin zegt dat de kracht van het microkrediet in snel handelen zit. "Bij kredietverstrekking wordt nog te vaak het verleden van een ondernemer gescreend, wij kijken vooruit."

Dat doet ook wethouder Ada Grootenboer, die het idee direct omarmde. "Wij hopen het nu bescheiden aantal startende ondernemers in Moerdijk hiermee een impuls te geven."

Geen opmerkingen: