15 augustus, 2008

"Zakelijke contacten enkel opdoen via LinkedIn"

Mensen die niet lid zijn van één of meerdere online-netwerken worden steeds zeldzamer. Maar liefst 74 procent van de internetgebruikers heeft een zogeheten profiel op minimaal één netwerksite, blijkt uit onderzoek van Ernst & Young.

Volgens de in 1984 overleden Amerikaanse psycholoog Stanley Milgram zijn alle personen op aarde slechts zes stappen van elkaar verwijderd. In zijn six-degrees of seperation-theorie ligt de wereld aan de voeten van iedereen. Zo kunt u, als u een carrière bij Microsoft ambieert, binnen zes stappen de oprichter van het bedrijf, Bill Gates, bereiken.
PotentieelZakelijke netwerken als LinedIn en Xing hebben in Nederland respectievelijk ruim 350.000 en 40.000 leden. Waaronder Jan Mulder, eigenaar van internetbedrijf Hug your customer. Hij heeft maar liefst 23.000 connecties op LinkedIn, zo vertelt hij in Elsevier. Mulder heeft zijn zakelijker contacten, opgedaan in de tijd dat hij voor Philips werkte, altijd bijgehouden.
Mulder claimt 90 procent van zijn omzet via netwerksites binnen te halen. "Wanneer iemand met mij in contact wil komen op LinkedIn, stuur ik altijd een berichtje terug met wie ik ben en wat mijn werkzaamheden zijn", legt Mulder uit. "Vaak ontstaat er emailcontact en soms spreek ik met die persoon af. Zo leg ik mijn zakelijke contacten." Zo'n supernetwerker als mulder is erg handig voor wie zijn netwerk wil uitbreiden. Wie hem ‘kent' krijgt er immers ineens 23.000 potentiële connecties bij. FysiekOok werving- en selectiebureaus maken dankbaar gebruik van netwerksites bij het selecteren van geschikte kandidaten. Dit betekent niet dat de bedrijfsbezoekjes, seminars en recepties kunnen worden vermeden en alle opgespaarde visitekaartjes in de prullenbak kunnen. Netwerken via internet is weliswaar in, maar zonder fysieke ontmoetingen maakt uiteindelijk niemand carrière.
management team

Geen opmerkingen: