21 augustus, 2006

Lezens"V"aardig 1


Alle dagen casual

“Sollicitatie?” Wie het waagt om in jasje-dasje naar een afspraak te komen, heeft tegenwoordig iets uit te leggen. Het loopt het de spuigaten uit met vrijetijdskleding op het werk.
De boosdoeners zijn ondernemers uit Silicon Valley, met als belangrijkste voorbeeld Steve Jobs. De topman van Apple vormt voor veel ondernemers het bewijs dat succes ook mogelijk is zonder krijtstreeppak. Sterker nog: wie zich in pak op een beurs of bijeenkomst durft te vertonen wordt gezien als gladde salesrakker en niet als zelfverzekerde entrepreneur die zich een relaxte kledingstijl kan veroorloven. Het blijft niet beperkt tot ondernemers. Tatoeages, decolleté’s en onbedekte vetrollen zijn op het doorsnee kantoor moeilijk meer te negeren. Zelfs in traditionele bedrijftakken, zoals accountancy- en advocatenkantoren, slaat de casual-trend genadeloos door. En terwijl we eerder op Casual Friday nog kozen voor een nette bandplooibroek en een poloshirt, is het tegenwoordig heel gewoon om in een mouwloos hemdje en op strandslippers te komen opdagen.

Tijd voor een tegenbeweging, of toch maar oogluikend toestaan? Bedrijven kiezen voor het laatste – ze kunnen niet anders, willen ze medewerkers van generatie X en Y binnen de deur houden.

Vrij naar redactie Sprout

Geen opmerkingen: