25 augustus, 2006

UBUNTU

Hey, pap, kom eens ff kijken. Hoe vaak hoor ik dat niet en hoe vaak verbaas ik me over de inventiviteit van mijn kinderen. Op een oude laptop haalt Sprinveer allerlei truuken uit die je op zo'n sloom bakkie eigenlijk niet voor mogelijk kan houden.
Nu heeft hij weer een complete UNIX geinstalleerd. Als ouwe L**, opgegroeid met Windows, da's trouwens niet waar.
Even een stukje historie.
Mijn eerste computers waren de S34 en de S36 van IBM (als tegenhanger van "mainframes" noemden we die dingen "mini's"). Ik verkocht die dingen 2e hands in het verre oosten. Tot die tijd was ik niet zo'n computer fanaat. We spreken eind jaren 70. IBM introduceerde de eerste Personal Computer (PC) met een 512k moederbord, geen harde schijf, een een 5/1/4 "Floppy. Van de 10 stuks voor Nederland kreeg ik er 3 toebedeeld die meteen naar mijn grootste klant MBA in Hong Kong verscheept werden. DOS 1.0 en een groen scherm, Guide To Ops er bij en je was een hele piet. tot en met Windows 3.0 ben ik bij gebleven. Een tussenstation was de de Apple LISA. Een paar jaar later stapte ik over naar Commodore en viel terug op mijn voorliefde voor computers die goedemorgen Henk konden zeggen als ik ze opstartte. C64, Amiga, helemaal te gek. We waren toen al bezig met wat wetoen noemden de UNIX backbone voor Developpers. Een soort voorloper van Internet via ARPA. Als commercieel beest had ik van de techniek geen verstand. Mijn taak was het aan de man brengen van die dingen en zorgen dat er voldoende software ontwikkeld werd.
Later, toe Commodore het licht uit deed, weer overgestapt op Windows, die inmiddels met "95 bezig waren. Vandaag voor het eerst UBUNTU opgestart, een UNIX versie.
VET !!! met 3 uitroeptekens.
Nix geen rare tekentjes met ## en <<, gewoon een prettige userinterface die meteen zegt dat alles gevaarloos is.
Een aanrader dus. Kijken of ik van Mart een experimenteer PC kan lospeuteren.
Remember: 512k en een USB stick moet voldoende zijn.
Keep u posted.

Geen opmerkingen: