18 september, 2008

Met of zonder filter?

Laat ik duidelijk zijn, ik heb gerookt als een schoorsteen. Nu rook ik al weer zo'n 15 jaar niet meer en dat bevalt prima. Heb ik er dan problemen mee dat andere mensen roken? Dat niet, moet iedereen maar zelf weten. Mijn enige nadeel is dat, als ik in gezelschap ben geweest van rokers, mijn kleren stinken naar de rook. Voor rokers niet te ruiken, voor niet-rokers een stink geur.
De discussie waar je wel of niet mag roken is wat mij betreft te extreem gevoerd. In mijn laatste jaren bij ZeelandNet werd er keurig in afgesloten ruimtes met afzuiging gelegenheid gegeven om te roken. Nadeel was dat iedere roker tig keer per dag z'n kantoor verliet om (gezellig) een pafje te doen. Zeven minuten voor een filtertje is minimaal en sociaal gezien ben je zo tien minuten kwijt. Een uurtje extra arbeidsinproductiviteit perdag is er dus zo. (voor de rekenaars, 12,5%p/d)
De horeca maakt nogal bezwaar tegen het rookverbod. Deels terecht deels onterecht.
Als ik ergens wil gaan eten geniet ik echt meer van mijn gebakken schol als eraan tafel niet gerookt wordt. Na het eten naar de weer in ere herstelde (heren)rookkamer voor de sigaar en de cognac.
De weekend borrel is ook zo weer wat. Waarom niet een grote sticker op de deur waar wel of niet gerookt mag worden? Bezoekers zijn sowieso vrij om de kroeg zelf uit te zoeken en personeel kan diezelfde keuze maken.
Nu zie ik overal mensen buiten staan (de paria's van de nieuwe tijd dus) en is het op straat een zooitje van weggegooide peuken. Dat vind ik zeker net zo erg.
Enfin, de discussie is wat mij betreft nog niet gesloten.

Geen opmerkingen: