30 juli, 2008

Next Step, Puppy Linux

Ik zal wel gek zijn maar sommige zaken laten me niet los.
Was ik (voor m'n leeftijd dan) een van de eersten die nog met een Apple Lisa der Blitz maakte, bij C= meehielp aan de "Unix Backbone" voor Amiga developers, wat later uitmondde in het WWW, kon bellen via de kabel, filmpjes op het net zette nog voor YouTube uitgevonden was, nu doe ik de eerste schreden op het Linux pad. Gisteren voor het eerst Puppy Linux gedownload en (oké met behulp van Keine Stijl) geprobeerd of dit nu echt leuk is, moet ik toegeven dat het te gek is.

Niet dat mijn oude laptop van USB kan opstarten, dat niet. Niet dat ik al begrijp hoe ik andere PC's van vrienden of bekenden in de Bios zo kan veranderen zodat ze wel van USB opstarten, zover ben ik nog niet.

Wat wel lukte was opstarten vanaf CD (vriendelijkerwijze gebrand door KS) en dan met enig gepiel ben je dan draadloos en online met alle Google progamma's.


De browser is een soort Firefox, dus dat lukte meteen aardig, de meegeleverde Abi Tekstverwerker slikte zonder problemen mijn oude MS Word documenten en up en downloaden naar Google Docs was een fluitje van twee € cent. Mijn hele oeuvre van YouTube filmpjes draaide zonder problemen, kortom de Bald Eagle was happy.

Bijkomend voordeel: alles draait binnen zo'n 125Mb Ram, dus bloedje snel. Geen geswop met trage HD's geen eeuwigdurende opstart sequencen, binnen 120 seconden online.

Is dat vooruitgang of niet?
Of ik Microsoft aan de kant zet? Of ik mijn Portable apps menu ga verloochenen? Ik denk het niet.

Na de eerste stap kan je nog steeds niet lopen.

Geen opmerkingen: